Здравейте, уважаеми родители!
Нека погледнем как самооценката се проявява в
поведението на децата. Активност, находчивост, чувства за хумор, общителност –
това са качества , характерни за деца с обективна оценка за себе си. Те с
желание участват в игрите, не се обиждат, ако се окажат губещи и не дразнят победените в такива случаи.
Пасивността, мнителността, повишената ранимост,
обидчивостта често са характерни за деца с понижена самооценка. Те не искат да
участват в играта, защото се боят да не загубят, ако пък участват, се обиждат и
си тръгват. Понякога деца, на които се дава негативна оценка в семействата, се
стараят да компенсират това в общуването с децата. Те искат винаги и навсякъде
де са първи и го преживяват болезнено , ако не успеят.
При завишена самооценка, децата се стремят във всичко
да са най- добри. Такива деца понякога
са агресивни към другите деца, които също искат да са лидери в групата.
А сега няколко съвета към родителите, заинтересовани
да формират правилна самооценка на децата си:
- Не пазете детето от всекидневните задължения, не се
стремете да решите всичките му проблеми вместо него, но не го и претоварвайте с
непосилни за него задачи. Нека детето, прави това, което е по силите му и
получи удовлетворение от свършената работа.
- Не прекалявайте с похвалите, но и не забравяйте да
го поощрите, когато наистина заслужава. Не забравяйте, че похвалата, както и
наказанието, трябва да са съизмерими с постъпката.
- Поощрявайте инициативата на детето. Нека то е водещо
във всяко начинание, но в същото време му покажете, че другите могат да бъдат в
нещо по- добри от него.
Показвайте със свой примери правилно отношение към
успеха и неуспеха. Оценявайте на глас своите възможности и резултатите от
своята работа.
- Не сравнявайте детето с другите деца. Сравнявайте го
със самия себе си \ какъв е сега, какъв е бил вчера и какъв може да стане утре\
Важно е да се знае, че нивото на самооценка не се
установява веднъж и завинаги. Самооценката се изменя, особено в предучилищна
възраст. Нашето отношение към детето, оценката ни за неговия успех и неуспех-
всичко това оказва влияние на отношението на детето към себе си.