неделя, 25 март 2018 г.

Нарушената самооценка при децата

 

Здравейте, уважаеми родители!

 

Нека погледнем как самооценката се проявява в поведението на децата. Активност, находчивост, чувства за хумор, общителност – това са качества , характерни за деца с обективна оценка за себе си. Те с желание участват в игрите, не се обиждат, ако се окажат губещи  и не дразнят победените в такива случаи.

Пасивността, мнителността, повишената ранимост, обидчивостта често са характерни за деца с понижена самооценка. Те не искат да участват в играта, защото се боят да не загубят, ако пък участват, се обиждат и си тръгват. Понякога деца, на които се дава негативна оценка в семействата, се стараят да компенсират това в общуването с децата. Те искат винаги и навсякъде де са първи и го преживяват болезнено , ако не успеят.


При завишена самооценка, децата се стремят във всичко да са  най- добри. Такива деца понякога са агресивни към другите деца, които също искат да са лидери в групата.

А сега няколко съвета към родителите, заинтересовани да формират правилна самооценка на децата си:

- Не пазете детето от всекидневните задължения, не се стремете да решите всичките му проблеми вместо него, но не го и претоварвайте с непосилни за него задачи. Нека детето, прави това, което е по силите му и получи удовлетворение от свършената работа.

- Не прекалявайте с похвалите, но и не забравяйте да го поощрите, когато наистина заслужава. Не забравяйте, че похвалата, както и наказанието, трябва да са съизмерими с постъпката.

- Поощрявайте инициативата на детето. Нека то е водещо във всяко начинание, но в същото време му покажете, че другите могат да бъдат в нещо по- добри от него.

Показвайте със свой примери правилно отношение към успеха и неуспеха. Оценявайте на глас своите възможности и резултатите от своята работа.

- Не сравнявайте детето с другите деца. Сравнявайте го със самия себе си \ какъв е сега, какъв е бил вчера и какъв може да стане утре\

Важно е да се знае, че нивото на самооценка не се установява веднъж и завинаги. Самооценката се изменя, особено в предучилищна възраст. Нашето отношение към детето, оценката ни за неговия успех и неуспех- всичко това оказва влияние на отношението на детето към себе си.