неделя, 25 март 2018 г.

Готовността на детето за училище



Съвети за родителите

 

Здравейте , уважаеми родители!

 

Вие се вълнувате не по- малко от децата, относно постъпване на детето в училище. Но помнете, че всички ние сме ученици в училището живот. Детето не се ражда първокласник и готовността за училище- това е комплекс от способности, подаващи се на упражнения. Упражнения, задачи, игри, избирани от вас за развитието на детето, могат лесно, достъпно и весело да се изпълнят с мама, татко, баба, дядо, кака, батко - с всеки, който разполага със свободно време и желание да се занимава. При подобни задачи обръщайте внимание на слабите места на своето дете.

Вие може да дадете воля на своята фантазия и да видоизмените упражненията, но може и точно да се придържате към инструкцията, но  при всички случаи вашето дете расте и се приближава към училище. Но помнете, моля, няколко прости правила:

Заниманията с децата трябва да бъдат задължително  доброволни, от страна на детето.

Продължителността на занятието да не е повече от 35 минути.

Не се опитвайте да предлагате на детето упражнения, когато то е уморено.

Постарайте се тези упражнения да са регулярни. Да щурмувате последните месеци преди постъпване в училище за подготовка, просто не е ефективно.

Ако се опасявате за успехите на вашето дете, съветвам ви да не се съсредоточавате над изработката на конкретни навици- да събира и изважда, да чете на срички. Методическите прийоми на обучени в началното училище постоянно се променят и вашите усилия да са в разрез с нас и това да затрудни в последствие обучението на детето. Насочете силите си към общо развиващи упражнения, полезни за укрепване на възприятията, паметта, вниманието, фината моторика на ръцете. Учете детето да обръща внимание на това, как звучат думите- предлагайте му правилно да повтаря трудните думи\ познати и непознати\.

Упражнения за памет

Разучавайте с тях стихове, скоропоговорки и съчинявайте приказки. Помолете ги да повторят чужд текст наизуст и да го преразкажат със свои думи.

Много полезно е детето да запомня различни предмети, тяхното количество и разположението им  един спрямо  друг, насочвайте детското внимание към детайлите в пейзажа и обкръжаващата ги обстановка. Не забравяйте честичко да го карате да сравнява различни предмети и явления – общото и различното между тях.

Много добре се стимулира развитието на  концентрацията на вниманието чрез игри – лабиринт, в които трябва да се проследи пътя на даден герой, да сравни две почти еднакви рисунки и да открие разликите.

Игри за мислене и реч

Изменяне на съществителните по число- Възрастният изговаря съществително в ед. число, а детето казва в множествено: лъв – лъвове, тигър- тигри, молив- моливи, път-пътища.

«Кажи семейството» – Възрастния казва животно\ мъжкият, женската или малкото\, а детето останалите членове: слон – слоница и слонче; вълчица- вълк и вълче; конче- кон и кобила.

Образни представи

Да подреди картинка от отделни части- кубчета, пъзел.

Да групира по даден признак - От различни фигури да отдели само геометричните фигури, да отдели само жълти\ по цветове\, само плодове, само зеленчуци и т. н.

Да играе по определени правила.- Възрастният изговаря различни думи една след друга, а детето трябва да плесне с ръце, като чуе дума, означаваща плод \ зеленчук, животно и т. н.\

Не пренебрегвайте занятията, развиващи и укрепващи фините движения на ръката – изрязване, лепене, апликация, игра с конструктор – всичко това създава условия за красиво писане и развива мисленето на детето. Използвайте различни подръчни средства - мазайка от грахови, бобови, кукурузени и др. зърна, кочета, кибритени клечки и т. н.

И за да успее вашето дете в училище, създавайте позитивно отношение и нагласа за учене. Нека детето се стреми към знание и да не се плаши от по- ниските оценки. Уверете го, че че вие го обичате независимо от оценките, които ще получи в училище.