Превантивна работа при дисграфия и дислексия на деца в начална училищна възраст
Основният
акцент в работата на учителя и логопеда в началното училище е превантивната
работа за предотвратяване на нарушения на писмената реч и четенето.
Писмената реч се развива в контекста на целенасочено и
систематично обучение.
Процесът на писане се състои от следните операции:
* анализ на звуковия състав на думата;
* превод на фонеми в графеми, графични знаци;
* превод на графема в движения, необходими за писане.
Децата
с дисграфия и дислексия се нуждаят от специална логопедична подкрепа;
специфичните грешки в писането не могат да бъдат коригирани с конвенционални
методи. Тези нарушения са много по-лесни за предотвратяване в по-ранна възраст,
отколкото за коригиране по-късно.
Целенасоченото
развитие на психичните функции, необходими за пълното овладяване на писането и
четенето, е основният метод за превенция. Работата включва следните
направления:
1. РАЗВИТИЕ НА ФИНА И ГРУБА МОТОРИКА, ГРАФОМОТОРИКА.
Упражнения:
"Лабиринти"
Лабиринтите са подходящи за развиване на фини
и груби двигателни умения, внимание и концентрация при чертане на права линия. На детето се
предлагат лабиринти с различна трудност,
в зависимост от нивото му.
„Букви с тялото“ – измислете начин да покажете буква с помощта на
тялото и пръстите си;
„Очертаване на буквата“ – по контурното изображение, по точки;
„Писане във въздуха” – логопедът рисува във въздуха фигури и букви, а
детето трябва да ги разпознае.
2. РАЗВИТИЕ НА ЗРИТЕЛНОТО ВЪЗПРИЯТИЕ, ПОДОБРЯВАНЕ НА
ЗРИТЕЛНО-МОТОРНАТА КООРДИНАЦИЯ.
Упражнения:
"Брой до….. 30…."
Развитие на зрителното внимание. Детето изтегля карта
с написани определен брой числа, които не са подредени по големина. На карта има написани 10 / 20, 30…/ числа, които не са
подредени. Детето трябва да назове и покаже всички числа по ред.
Подобна игра се нарича "Намери и подреди всички букви".
3. РАЗВИТИЕ НА ДОПИР, ОБОНЯНИЕ, ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РАЗЛИЧНИ
СВОЙСТВА НА ОБЕКТИТЕ.
Упражнения:
"Коя е тази дума?"
Подредена е
дума с релефни букви. Детето опипва буквите със затворени очи и съставя думата
от дадените букви.
"Нарисувай буквата
/ фигура/."
Учителят рисува
с пръста си геометрична фигура (триъгълник, кръг), букви. Детето отгатва какво
е нарисувано.
4. РАЗВИТИЕ НА СЛУХОВОТО ВЪЗПРИЯТИЕ
Формиране на и развитие на способността за разграничаване и
различаване на звуци, срички, думи,
фрази, изречения.
Упражнения:
"Къща за
звук".
Развитие на
фонематичен анализ. Трябва да намерят
мястото на звука в думата и броя на сричките, да направят звуков модел на думата въз основа на картина.
„Открийте разликите?“
Развитие на фонематичен слух
Доброто развитие на фонематичния слух помага
на детето да разбира речта, да чува и да различава правилното и неправилното
произношение на звуковете. Тези навици са важни за контролиране на собственото
произношение, за писане без грешки.
Описание:
Учителят казва две думи, близки по звучене. Детето трябва да ги сравни и да каже какво се е променило в
думата. Например: мече – мечо – мечка,
/Мече, пече, тече …… пара , гара, кара…. Радка, Надка/
„Шифър“
Развива фонематичен анализ и синтез.
На маса са
разположени картинки с животни, предмети,……
чиито начални букви образуват дума. Детето трябва да открие първия звук на всяка от тях и да разшифрова думата.
„Коя сричка е излишна?
“
Може да играете
на „третият е излишен“. Учителят казва
няколко еднакви срички, като после следва и различна. Например: „ба-ба-ба-ма“.
Попитайте детето коя сричка е излишна. Първо слагайте излишната сричка в края и
началото, а после и по средата.
„С кой звук започва“
Учителят изговаря няколко думи започващи с един и същ
звук.
Ученикът трябва да каже първия звук и да допълни други
думи, започващи с него.
Пр.- Слушай и помисли с кой звук започва думата - шапка, шише, шорти... Сега
ми кажи няколко думи, които започват с този звук.
Целта на играта е да развие умението за изслушване,
разбиране и прилагане на словесната инструкция.
5. РАЗВИТИЕ НА ВЪЗПРИЯТИЕТО ЗА ВРЕМЕ И ПРОСТРАНСТВО
Пдобряване на ориентацията в тялото, в линеен ред, върху лист, формиране на
способността за навигация в последователност от събития.
Упражнения:
„Назови буквата”
Стимулира ориентирането на детето върху лист хартия.
На детето се предлага карта с 3 колони с по 3 реда букви
/ думи/. Описва се местоположението на буквата / думата/, детето я намира и я
назовава.
Пр./ Назови втората буква от трета колонка. Прочети третата дума от първа колонка/
„Коректура“
От ученика се иска да задраска посочените букви в
непрекъснат текст. Трябва да започнете с една буква, като увеличавате броя на
буквите.
Пр. 1.Задраскай буква “Р “
праоксровтртжвращшрчмрднрагшраорфхр
2.Задраскай
буква “А” и огради буква “И”
АНТАЛРИКГИАСНИГТАМВИСТАЗВИМВИРЛАТНГАГЖОИ
„Липсващи букви“
В предложения
на детето текст има липсващи букви. За целта му се дава текстова подсказка/ звездичка,
чертичка/, указваща къде e мястото на липсващите букви. Упражнението помага за
развитието на вниманието и увереността в уменията за писане.
/уч.ник, кн.га…..
6. РАЗВИТИЕ НА РЕЧЕВОТО ДИШАНЕ
Нормализиране
на правилното говорно дишане.
Препоръчва се да се използват речеви упражнения за
развитие на дихателната система.
Използване на помощни средства за развиване на
посоката и силата на издишване.
По време на релаксация използвайте дихателни
упражнения.
Речевият материал се упражнява с различна сила на
гласа.
7. РАЗВИТИЕ НА ГЛАСОВАТА СИЛА
Нормализиране на правилното произношение на дикцията.
Разработване на всички гласови данни, като се вземат
предвид индивидуалните характеристики.
Упражнения
1.Беззвучно,
продължително ( на един дъх) произнесете гласните звуци:
аааааааааааааа……..
яяяяяяяяяяяяя……..( растояние между зъбите два
пръста)
оооооооооооооооо………
ееееееееееееееееее……..
ииииииииииииииии( устата е леко
отворена)
2. Произнасяйте
гласните звуци на глас.
аааааааааааааа……..
яяяяяяяяяяяяя……..(
разстояние между зъбите два пръста)
оооооооооооооооо………
ееееееееееееееееее
3. Продължително произнасяйте няколко
гласни звуци на един дъх:
аааааааааааааа……..
яяяяяяяяяяяяя
оооооооооооооооо………
ееееееееееееееееее
и т.
н.
Следете при произнасяне на звуците устата да бъде
достатъчно отворена.
4.Произнасяйте по няколко пъти следните
скороговорки, които са наситени с гласни звуци.
8.
РАЗВИТИЕ НА АРТИКУЛАЦИОННИЯ АПАРАТ
Използват се артикулационни упражнения.
Прилагане на масаж и самомасаж.
9. РАЗВИТИЕ НА ИМПРЕСИВНА И ЕКСПРЕСИВНА РЕЧ
Развитие на звуков анализ и синтез.
Обогатяване на речниковия запас, развитие на
граматичната структура на речта
Упражнения:
„Довършете изречението”
Развитие на граматичната структура. От детето се иска
да избере няколко картончета с изписани предлози.
Изговаря се началото на изречение и детето го довършва
с един от своите предлози. Пример:
Книгата лежи ... на масата.
Съставяне на изречение по дадена картина с употреба на
предлози.
’’Думи действия’’
Играта използва думи- действия. Детето измисля
действие, използвайки части от дума: ти-, при-, за-
Учителят казва Ти---
Ученик - тичам, при – прибирам…. за ---затварям
След това
измисля изречение. / Затварям вратата.
Затварям външната варата…..
Превантивната работа за предотвратяване на нарушения в
четенето и писането позволява пълноценно овладяване на писмената реч и влияе
върху успеваемостта на детето.