неделя, 16 февруари 2025 г.

Дидактични игри за научаване на буквите

       Дидактични игри  за научаване на буквите
 
        Здравейте, колеги, родители и читатели !


   Предлагам на вашето внимание някои дидактични игрови упражнения, които ще помогнат за укрепване на връзката между звук и буква, което е много важно в началния етап на обучение.
   Играта, в най-общ план, има съществена функционална роля в опознаването на света от децата, тъй като подпомага извършването както на физически, така и умствени действия. Предучилищната и начална училищна  възраст е
периодът, в който играта има основно значение за развитието на познавателните компетентности, което се осъществява преди всичко в образователния процес. Играта в този случай не е само дейност, но и обучителен метод.
    Тъй като има много родители, които искат да помогнат на децата си при научаване на азбуката и това да стане по интересен и забавен начин, реших да ги запозная с някои игрови упражнения.

   Надявам се, те ще са полезни и на младите колеги, които работят с деца от предучилищна и начална училищна възраст.

   1.  Учителят назовава звуковете A, Ъ, O, У, E, И  и т. н. един по един и по казва съответните букви, детето също показва съответната буква и я назовава.
  2.   Учителят показва   буквите А, Ъ, О, У, Е, И  …..  , а детето в предучилищна и училищна възраст  ги назовава.
  3.   Учителят назовава звуковете един по един, а децата показват съответните графични знаци /букви/.

     4.   Учителят поставя определени букви /A, П, О, Ф, E, ……/ на дъската, след това ги премахва една по една и децата назовават премахнатата буква.

     5.   Всеки знае играта „Скритите букви“. Тя е идеална за затвърдяване на научените букви. В една чанта се поставят букви. Те трябва да са обемни, изработени от пластмаса или дърво. Задачата на детето е да  опипа буквата с две ръце  и без да я изважда от чантата, да я назове.

     6.   Можете също така да предложите на децата да моделират букви от: мозайки, семена, мъниста, клони, парчета хартия, пръчици за броене, геометрични фигури.  

     7.    Подходяща игра е „Опиши буквата“. Необходимо е да се каже от какви елементи се състои графичният знак:  лулички, големи или малки черти, прави или наклонени.

    8.   Подходящи упражнения са очертаване на  буква по контур, оцветяване или защриховане. С тях се развива и фината моторика. 

  1. Интересна и забавна игра е „Познай буквата“. Детето /ученикът/ обръща гръб или затваря очи. Учителят или приятелят „пише“ позната буква на ръката или гърба  му, а то я назовава и показва.
  2.  Можете също да използвате играта "Магьосник". Необходимо е да се „преобразува“ една буква в друга, графично подобна, като премахват или добавят елементи. Например: добавят малка опашка към Ш, получават…. Щ или обратно и децата назовават получената буква. 
  3.  Подобна игра е „Открий прилики и разлики“.  Но при нея децата описват с думи какво липсва на дадена буква, за да прилича на другата                        Г = Б, без  коремче, Е – Ш / обърнато Е/, ….В – Р ......….
  4.  Учителят рисува буквата във въздуха, а учениците трябва да я познаят,      изговорят и покажат.

Надявам се, че поне малко ще съм полезна на желаещите родители и учители да направят обучението на децата интересно и забавно.