събота, 22 февруари 2025 г.

Игри за развитие на свързаната реч




 Здравейте колеги и родители!

  Отново реших да предложа на младите колеги различни упражнения за развитие на свързаната реч на децата от предучилищна и начална училищна възраст. Чрез тях се обогатява и речниковия запас на учениците. Упражненията са под формата на игра.

   Игрите предварително се обясняват от учителите, проиграват се с децата, като учителят напътства, помага , прави корекции, насочва ги, за да разберат смисъла на играта.

Това са примерни игри. Вие може да измислите подобни, да промените правилата, имената на игрите …….

 

Игри за развитие на свързана реч

  * Игра "Продължете изречението"

  Учителят казва първата част от изречението, а детето трябва да продължи  .

  Желателно е изреченията да изискват продължение,  което показва личното разбиране и отношение  на детето към даден проблем.  

„Научи се да четеш, защото...“,

„Ако бях магьосник, щях...“.

„Трябва да събираме отпадъците разделно, защото...“,

 

* Игра „Пословици, поговорки“.

Детето трябва да обясни смисъла и значението на  пословицата или поговорката, след което да я повтори ясно и изразително.

*Игра „Измислете реклама за книга (рокля и т.н.)“

  Детето трябва да говори по темата кратко и ясно, като обръща внимание на характерните особености на това, което ще се рекламира.

Може предварително дадения предмет да се опише/ външен вид, предназначение  и т.н.……/,  а  детето да подбере  най-важните според него качества на предмета.

*Игра "Продавач и купувач"

  Няколко обекта (снимки, изобразяващи определени предмети или обекти), които са сходни по предназначение, но различни по външен вид, се показват на маса, рафт или статив. Детето/ ученикът/ трябва да избере  един от предметите /обектите/ и да го опише   по такъв начин, че „купувачът“ да разбере какъв артикул се обсъжда. Името на артикула не  се посочва.  Другите деца трябва да познаят за какво става въпрос.

*Играта „Опиши-познай“

 Дете трябва да опише външния вид на друго дете, а другите деца трябва да назоват за кого е говорил техният приятел.

 

*Игра „Измислете гатанка “  

Детето трябва да открои характерните особености на даден предмет, да го оприличи на друг  по външен вид или по друг признак.

*Игра "Кой е по-необходим?" (Кой (с какво) е по-добър?)

 Спорове между животни, сезони и т.н. Децата се учат да съставят описателни истории и да използват доказателствена реч.

*Игра "Вълшебна торбичка" ("Черна кутия") "Да - не" .

1.Дете се обръща с гръб към класа/групата/.

  Децата поставят   в чанта  (кутията) даден предмет. Ученикът де обръща и задава такива въпроси   за определени свойства и характеристики на предметите, които ще му помогнат да открие кой е скрития предмет:

„Това играчка ли е? Дървена ли е? Пластмасов ли е? Може ли да се търкаля?  Квадратно ли е? Меко ли е? и т.н."

2. Може учителят да донесе даден предмет в чанта и учениците задават въпроси с цел да открият скрития предмет.

*Играта "Ние сме художници"

Детето трябва да състави история или приказка по рисунка, която то или други деца  са нарисували.

*Игра "По какво си приличат?"    

Намерете връзка между /пр. между таралеж и мечка, врабче и орел…./. Какво е общото между тях?

*Игра „Открийте разликите.“

Сравняват се   два предмета и се търсят разликите./врабче и орел, лъв и тигър, тетрадка и тефтерче……

*Игра"Живи обекти" .

Показва  се картина и се определя кои обекти са живи/ растения, животни, хора….

*Игра „Влизам в картината“ – чувам, виждам, вкусвам.

Пр. На картината се вижда детска площадка, дървета, птици, животни….

Детето казва -   Чувам чуруликане на врабчета. Чувам весел детски смях. Чувам шумолене на листа, мяукане на коте………

 

*Игра „Какво е първо, какво следва?“

 На децата / учениците/ се дават сюжетни картини. Те трябва да подредят картините така, че   да се състави  последователна история и да я разкажат.

*Игра"Какво беше, какво ще бъде?"  

 Метод за развитие на съгласувана реч.  

Трябва да измисли  начало или продължение на историята.

*Игра „Добър – лош”

Добре е играта да е насочена към поведение или постъпки на хора/ краде, лъже, кърши клони, бие животни, помага на възрастни хора, храни бездомни животни…/

*Игри – драматизации, театрални постановки.

Сюжетно-ролеви игри: „Магазин“, „Кино“, „Телевизия“, „Радио“, „Телефон“, „Обиколка на зоопарка“.

Учителят следи отговорите да са в свързана реч, а не отделни думи и изрази.