Връзката между развитието на фината моторика на ръцете и
развитие на речта при децата
Фините двигателни умения са фините, волеви движения на пръстите.
Защо развиваме фината моторика у децата?
Повечето съвременни деца имат общо двигателно изоставане, особено градските деца. Сега всички детски обувки имат велкро, якетата имат ципове. Само преди 20 години родителите, а заедно с тях и децата им, трябваше да правят повече с ръце: да завържат връзките на обувките си, да закопчаят копчетата на блузата, да плетат, да бродират.
Нека разгледаме какво можете да правите с децата си, за да развиете моториката на ръцете в предучилищна възраст:
- Омесете пластилин или глина с пръсти.
- Търкаляйте камъчета, малки мъниста и топчета с всеки пръст на свой ред.
- Стискайте и разтваряйте юмруци, като можете да играете така, сякаш юмрукът е цветна пъпка (сутринта се събужда и отваря, а вечерта заспива - затваря се, скрива се).
- Направете меки юмруци, които лесно се разтварят и в които възрастен може да пъхне пръстите си, и силни, които не могат да се разтварят.
- С два пръста (показалец и среден) „ходете“ по масата, първо бавно, сякаш някой се промъква, а след това бързо, сякаш тичате. Упражнението се изпълнява първо с дясната ръка, след това с лявата.
- Покажете само един пръст отделно - показалеца, след това два (показалец и среден), след това три, четири, пет.
- Играйте игри с пръсти.
- Покажете само един пръст отделно - палеца.
- Удряйте като по барабан, с всички пръсти на двете си ръце, по масата.
- Махай само с пръсти във въздуха.
- Направете „фенерчета“ с ръцете си.
- Пляскайте с ръце тихо и силно, с различно темпо.
- Съберете всички пръсти в щипка (пръстите се събират и отварят).
- Нанижете големи копчета, топки, мъниста на конец.
- Навийте тънка тел в цветна намотка върху молив, върху собствения си пръст (получавате пръстен или спирала).
- Завържете възли на дебело въже, на шнур.
- Закопчайте копчета, кукички, ципове, завинтете капачки, навийте механични играчки с ключове.
- Затегнете винтовете и гайките.
- Играйте с конструктори, мозайки, кубчета.
- Рисуване във въздуха.
- Игри с пясък и вода.
- Смачкайте топчета от пяна и гъба с ръце.
- Шийте, плетете.
- Рисувай, оцвети, защриховай.
- Изрежете с ножица.
- Редете пъзели.
- Месете тесто.
- Изработване на апликации от естествени материали.
- Сортирайте различните видове зърнени храни.
- Играйте с пясък - пясъчни кули, рисуване в пясък, пясъчни фигури.
- Рисуване с различни материали (писалка, молив, тебешир, пастели, акварел, въглен и др.).
Необходимостта от упражнения за развитие на фината моторика на ръцете.
Работата по развиване на движенията на ръцете трябва да се извършва редовно, само тогава ще се постигне най-голям ефект от упражненията. Задачите трябва да носят радост на детето, да не допускат скука и преумора.
Какво представляват игрите с пръсти и за какво са предназначени?
Много важна част от работата по развиване на фината моторика са „игрите с пръсти“. Тези игри, много емоционални, могат да се играят както в детската градина, така и у дома. Те са вълнуващи и допринасят за развитието на речта и творческата дейност. „Игрите с пръсти“ сякаш отразяват реалността на заобикалящия свят – предмети, животни, хора, техните дейности, природни явления. По време на „игрите с пръсти“ децата, повтаряйки движенията на възрастните, активират моториката на ръцете. По този начин се развива сръчността, способността за контрол на движенията им и концентрация върху един вид дейност.
„Игрите с пръсти“ са инсцениране на някои римувани истории, приказки с помощта на пръсти. Много игри изискват участието на двете ръце, което позволява на децата да се ориентират в понятията „дясно“, „ляво“, „нагоре“, „надолу“ и др.
Тези игри са много важни за развитието на детската креативност. Ако едно дете научи една „игра с пръсти“, то непременно ще се опита да измисли нова постановка за други стихотворения и песни.
Много е полезно да се очертават контурите на картинки, състоящи се от пунктирани линии, както и да се оцветяват предмети с различни форми. Много е полезно да се рисува върху вертикални повърхности: стена, дъска, огледало. Затова е препоръчително да се окачи специална дъска, върху която детето да рисува.
Развитието на фината моторика при децата не е единственият фактор, който допринася за развитието на речта. Необходимо е речта на детето да се развива комплексно: да се общува с него много и активно, като се разговаря с него и се стимулира с въпроси.