неделя, 13 юли 2025 г.

Връзката между развитието на фината моторика на ръцете и развитие на речта при децата

Връзката между развитието на фината моторика на ръцете и

развитие на речта при децата

  На върховете на пръстите има нервни окончания, които помагат за предаването на огромен брой сигнали към мозъчния център и това влияе върху развитието на детето като цяло.

 Фините двигателни умения са фините, волеви движения на пръстите.

     Защо развиваме фината моторика у децата?

  Повечето съвременни деца имат общо двигателно изоставане, особено градските деца. Сега всички детски обувки имат велкро, якетата имат ципове. Само преди 20 години родителите, а заедно с тях и децата им, трябваше да правят повече с ръце: да завържат връзките на обувките си, да закопчаят копчетата на блузата, да плетат, да бродират.

  Доказано е, че развитието на фината моторика на пръстите има положителен ефект върху развитието на речта на децата. Тясната връзка между моториката на пръстите и работата на речевите зони се потвърждава и от факта, че аско искаме насила да накараме левичарите в предучилищна възраст да извършват дейности с дясна ръка , често е една от причините за тяхното заекване. 

  Нека разгледаме какво можете да правите с децата си, за да развиете моториката на ръцете в предучилищна възраст:

- Омесете пластилин или глина с пръсти.

- Търкаляйте камъчета, малки мъниста и топчета с всеки пръст на свой ред.

- Стискайте и разтваряйте юмруци, като можете да играете така, сякаш юмрукът е цветна пъпка (сутринта се събужда и отваря, а вечерта заспива - затваря се, скрива се).

- Направете меки юмруци, които лесно се разтварят и в които възрастен може да пъхне пръстите си, и силни, които не могат да се разтварят.

- С два пръста (показалец и среден) „ходете“ по масата, първо бавно, сякаш някой се промъква, а след това бързо, сякаш тичате. Упражнението се изпълнява първо с дясната ръка, след това с лявата.

- Покажете само един пръст отделно - показалеца, след това два (показалец и среден), след това три, четири, пет.

- Играйте игри с пръсти.

- Покажете само един пръст отделно - палеца.

- Удряйте като по барабан, с всички пръсти на двете си ръце, по масата.

- Махай само с пръсти във въздуха.

- Направете „фенерчета“ с ръцете си.

- Пляскайте с ръце тихо и силно, с различно темпо.

- Съберете всички пръсти в щипка (пръстите се събират  и отварят).

- Нанижете големи копчета, топки, мъниста на конец.

- Навийте тънка тел в цветна намотка върху молив, върху собствения си пръст (получавате пръстен или спирала).

- Завържете възли на дебело въже, на шнур.

- Закопчайте копчета, кукички, ципове, завинтете капачки, навийте механични играчки с ключове.

- Затегнете винтовете и гайките.

- Играйте с конструктори, мозайки, кубчета.

 - Рисуване във въздуха.

- Игри с пясък и вода.

- Смачкайте топчета от пяна и гъба с ръце.

- Шийте, плетете.

- Рисувай, оцвети, защриховай.

- Изрежете с ножица.

- Редете пъзели.

- ​​Месете  тесто.

- Изработване на апликации от естествени материали.

- Сортирайте различните видове зърнени храни.

- Играйте с  пясък - пясъчни кули, рисуване в пясък, пясъчни фигури.

- Рисуване с различни материали (писалка, молив, тебешир, пастели, акварел, въглен и др.).

Необходимостта от упражнения за развитие на фината моторика на ръцете.

  Работата по развиване на движенията на ръцете трябва да се извършва редовно, само тогава ще се постигне най-голям ефект от упражненията. Задачите трябва да носят радост на детето, да не допускат скука и преумора.

Какво представляват игрите с пръсти и за какво са предназначени?

   Много важна част от работата по развиване на фината моторика са „игрите с пръсти“. Тези игри, много емоционални, могат да се играят както в детската градина, така и у дома. Те са вълнуващи и допринасят за развитието на речта и творческата дейност. „Игрите с пръсти“ сякаш отразяват реалността на заобикалящия свят – предмети, животни, хора, техните дейности, природни явления. По време на „игрите с пръсти“ децата, повтаряйки движенията на възрастните, активират моториката на ръцете. По този начин се развива сръчността, способността за контрол на движенията им и концентрация върху един вид дейност.

„Игрите с пръсти“ са инсцениране на някои римувани истории, приказки с помощта на пръсти. Много игри изискват участието на двете ръце, което позволява на децата да се ориентират в понятията „дясно“, „ляво“, „нагоре“, „надолу“ и др.

  Тези игри са много важни за развитието на детската креативност. Ако едно дете научи една „игра с пръсти“, то непременно ще се опита да измисли нова постановка за други стихотворения и песни.

  Много е полезно да се очертават контурите на картинки, състоящи се от пунктирани линии, както и да се оцветяват предмети с различни форми. Много е полезно да се рисува върху вертикални повърхности: стена, дъска, огледало. Затова е препоръчително да се окачи специална дъска, върху която детето да рисува.

 Развитието на фината моторика при децата не е единственият фактор, който допринася за развитието на речта. Необходимо е речта на детето да се развива комплексно: да се общува с него много и активно, като се  разговаря с него и  се стимулира с въпроси.